De impact van klantbeoordelingen

29 september 2020 Lisa Derks

De impact van klantbeoordelingen

In deze tijd, en zeker ook deze periode, is de online zichtbaarheid van jouw bedrijf heel belangrijk. Waarschijnlijk ben je zelf al wel actief op één van de social media kanalen, houd je je website (een beetje) bij en zet je wellicht wat advertentiebudget in. Goed bezig! Maar zelfs al doe je helemaal niks: de kans is groot dat jouw bedrijf online toch zichtbaar is. Klanten delen en lezen nou eenmaal graag ervaringen. Klantbeoordelingen maken of kraken daarmee je bedrijf. Goed om eens dieper in te duiken!

Klantbeoordelingen belangrijker dan expert aanbeveling

Uit onderzoek blijkt dat mensen hun aankoopbeslissing vaak baseren op de inhoud van klantbeoordelingen. Reviews zijn ontzettend belangrijk geworden. Het blijkt dat mensen klantbeoordelingen zelfs belangrijker vinden dan de aanbevelingen van een expert. Ofwel, ga actief aan de slag met het verzamelen en bijhouden van reviews.

Een aantal weetjes over klantbeoordelingen

Waarom zijn klantbeoordelingen zo belangrijk? Welk effect hebben reviews op klanten? En waarom schrijven klanten reviews?

 

Uit onderzoek blijkt dat:

  • Men vaker (31%) een review plaatst om zijn/haar tevredenheid te tonen, dan andersom.
  • 71% van de consumenten vaak of altijd klantreviews leest voordat ze een aankoop doen. Slechts 6,5% gaf aan zelden of nooit reviews te lezen voor het aanschaffen van producten of diensten.
  • Men liever meer reviews ziet dan dat bedrijven per se 5 sterren moet hebben. 82% van de consumenten kiest liever een product met een groter aantal beoordelingen en een gemiddelde sterrenrating, dan een product met een vijf sterren maar minder reviews.
  • De klant met reviews interactie opzoekt. 44% van de consumenten had graag een reactie gekregen wanneer hij/zij een review plaatst.

Top 5 branches met klantbeoordelingen

Nu moet je natuurlijk wel even goed gaan zitten om reviews voor jouw bedrijf te verzamelen, of te managen. Dit kan zo een fulltime job worden, afhankelijk van de grootte van je bedrijf. 

Bij welke producten of diensten worden er het vaakst reviews geplaatst?

  1. Elektronica
  2. Dienstverlening
  3. Kleding 
  4. Entertainment
  5. Anders

Aan de slag met het verzamelen en managen van reviews

Genoeg redenen om actiever aan de slag te gaan met het verzamelen en managen van jouw klantbeoordelingen. Heb je nog geen enkele review? Begin dan gemakkelijk en verzamel reviews via jouw Google Mijn Bedrijf-profiel. Net zoals wij het nu aan het aanpakken zijn. We moeten nog even door, zoals je ziet… Maar dit werkt hartstikke makkelijk en daarbij is het gratis.

WEBSTRIJD reviews

Andere handige programma’s om reviews te verzamelen zijn Trustpilot en Klantenvertellen.nl.

WEBSTRIJD reviews

En denk eraan: verzamel niet alleen reviews, reageer er ook op. Succes ermee! 

Mocht je hierover nog vragen hebben, neem dan contact met ons op.

En mocht je nog zin hebben om over ons een review te plaatsen, dan is dat natuurlijk ook ontzettend welkom! Dat doe je via de deze link. Dankjewel alvast!

, , , , , ,