Bereik jouw website bezoekers op social media met deze 4 stappen

8 september 2020 Lisa Derks

Bereik jouw website bezoekers op social media met deze 4 stappen

Zie jij wel eens een advertentie op Instagram van die tas die je eerder hebt bekeken? Dan is de kans groot dat het bedrijf een social retargeting campagne heeft draaien. Slim! Hoe werkt dit precies en hoe zet je zo’n campagne op? Lees meer in dit artikel.

social media retargeting

Eerdere websitebezoekers nog even terughalen via Instagram of Facebook kan heel aantrekkelijk zijn. Misschien hebben ze jouw site wel even weg geklikt, omdat er iets tussen kwam en zijn ze jouw bedrijf daarna per ongeluk vergeten. Doordat deze mensen eerder interesse hebben getoond, maar nog niks hebben gekocht om wat voor reden dan ook, is het slim om deze mensen nogmaals te bereiken. Zo weet je zeker of je al je ‘laaghangend fruit’ hebt benut.

Via Facebook Ads kun je dit gemakkelijk instellen. Je kunt heel specifiek mensen bereiken die iets hebben bekeken of toegevoegd aan hun winkelwagentje, maar het product nog niet hebben gekocht. Bereik jouw website bezoekers op social media met deze 4 stappen, haal eerder geïnteresseerden terug via social media en verhoog jouw conversieratio!

Stap 1: Maak een advertentie account aan

Om jouw eerdere websitebezoekers te kunnen bereiken via campagnes, moet je eerst een advertentie account aanmaken. Vul je bedrijfsgegevens in en voeg een betalingsmethode toe. Jouw account is ready to go!

Stap 2: Zet de Facebook Pixel van dit account op je website

Om bezoekers en conversies op je website te kunnen meten, moet er een stukje code vanuit jouw Facebook Ads account op de website geplaatst worden. Wat is een pixel en hoe installeer je deze lees je in dit eerdere blog artikel. Met je Facebook-pixel kun je advertenties meten en optimaliseren voor websiteconversies.

Stap 3: Maak aangepaste doelgroepen aan 

Wanneer het account is aangemaakt en de pixel geïnstalleerd, kun je door met het aanmaken van aangepaste doelgroepen.

  1. Ga hiervoor naar het menu > Doelgroepen. 
  2. Klik op Doelgroep maken
  3. Kies voor Aangepaste doelgroep
  4. Klik op Website
  5. Voeg verschillende soorten eerdere website bezoekers toe. Ideeën: mensen die iets hebben toegevoegd aan hun winkelmand, mensen die een bepaalde pagina hebben bekeken, mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, etc…

Stap 4: Zet een campagne op waarbij je op deze doelgroepen target

Nu de aangepaste doelgroepen zijn aangemaakt, kun je een nieuwe campagne opzetten. 

  1. Ga naar het advertentiebeheer
  2. Klik op de groene button + Maken
  3. Target binnen de campagne jouw aangepaste doelgroepen
  4. Maak een aantrekkelijke advertentie met een tekst zoals ‘Iets vergeten? Shop snel jouw…’ en voila! Je bereikt jouw eerdere websitebezoekers.

Gouden tip

Sluit jouw eerdere websitebezoekers die wel een aankoop hebben gedaan in de afgelopen 7-14 dagen (afhankelijk van jouw product) nog even uit. Zo creëer je geen irritatie bij degenen die het product al wel hebben gekocht. 

Heb je nog vragen hierover of heb je liever dat wij dit voor je instellen? Neem dan contact met ons op!

, , ,