Hoe je jouw online aanwezigheid beheert en klanten op de hoogte houdt in tijden van crisis.
De pandemie van COVID-19 betekent dat vrijwel niets meer normaal is. Klanten zijn bezorgd over hoe bedrijven zich aanpassen aan de situatie – vragen zich af of je open bent, producten beschikbaar hebt, of die producten veilig zijn, enz. Er zijn verschillende stappen die je nu moet nemen om ervoor te zorgen dat jouw klanten de antwoorden kunnen krijgen wanneer ze online zoeken.
Gebruik jouw lokale bedrijfsprofielen, jouw website en Schema-opmaak om in deze periode updates te geven. Zo is jouw informatie up-to-date voor degenen die nu op zoek zijn naar jouw bedrijf.
Lokale bedrijfsvermeldingen
Zorg ervoor dat je jouw Google Mijn Bedrijf-vermeldingen bijwerkt om te laten zien hoe jouw bedrijfsvoering in deze periode is veranderd. Google heeft hiervoor een handige checklist gemaakt. Deze punten zijn ook verwerkt in onze checklist.
“Bedrijven moeten nu snel werken aan het aanpassen van hun openingstijden op hun belangrijkste profielen (zoals Google My Business (GMB) en Yelp). Daarnaast moeten ze laten weten wat ze doen met COVID-19 via berichten of beschrijvingen in hun GMB-profiel,” aldus Dan Leibson, vice-president van Search for Local SEO Guide.
Bekijk dus jouw vermeldingen op Google Mijn Bedrijf, Bing Places en andere mappen zoals Yelp en TripAdvisor waar klanten jou vinden. En vergeet de social media kanalen ook niet. Update jouw Facebook-pagina en andere sociale profielen. Laat klanten weten wat voor invloed deze periode heeft op jouw business.
- Werk jouw openingstijden bij. Google heeft zijn AI-assistent, Duplex, ingezet om de openingstijden opnieuw te bevestigen, zodat deze nauwkeurig en up-to-date zijn in Google Maps en in de Zoekresultaten. Je hoeft echter niet te wachten tot Google contact met jou opneemt: je kunt jouw openingstijden handmatig bijwerken of zelfs jouw bedrijf vermelden als tijdelijk gesloten, wederom via Google Mijn Bedrijf.
- Creëer en gebruik lokale posts. Eigenaren en beheerders van GMB-vermeldingen kunnen Google Posts maken om klanten op de hoogte te houden van de status van hun bedrijf. Deze berichten kunnen worden weergegeven in Google Zoeken en Maps en zijn zeven dagen live, maar kunnen worden verlengd tot veertien dagen. Door regelmatig te posten, krijgen klanten meer vertrouwen dat de informatie die ze zien nog steeds relevant is.
- Update / check het bedrijfstelefoonnummer. Zorg ervoor dat het telefoonnummer juist is, zodat klanten je kunnen bereiken. Wanneer je nu niet meer op het bedrijfsnummer beschikbaar bent, geef dit dan aan. Verander jouw bedrijfsnummer eventueel tijdelijk naar een mobiel nummer.
Jouw bedrijfssite
- Werk jouw FAQ-pagina’s bij. Dit gaven wij ook al aan in onze vorige blog. Veel merken, en met name lokale bedrijven zoals restaurants, moeten veelgestelde vragen beantwoorden over hoe hun bedrijfspraktijken zich aanpassen aan beperkingen als gevolg van COVID-19.
In FAQ-secties kan bijvoorbeeld worden vermeld wie in contact komt met jouw producten, hoe jouw workflow is veranderd om de nadruk te leggen op veiligheid en beleidswijzigingen met betrekking tot bestaande aankopen. Het FAQ-gedeelte is ook een goede plaats om eventuele wijzigingen in jouw aanbod of verwachte vertragingen bij de uitvoering uit te leggen.
- Speciale pagina’s voor COVID-19. Voor bedrijven die aanzienlijk door de crisis worden getroffen, kan het nodig zijn om uit te leggen hoe jij je aanpast op een speciale pagina of rechts op jouw startpagina. Grotere merken kunnen hiervoor ook de media / PR-secties van hun site gebruiken. Beschrijf in jouw verklaring de situatie voor jouw klanten en houd deze informatie up-to-date.
Gestructureerde gegevens en productfeeds
- Product beschikbaarheid. Dit geldt met name voor retailers. Zorg ervoor dat de beschikbaarheidsstatus van jouw artikel zo dicht mogelijk bij realtime wordt bijgewerkt als de vraag van de consument verandert. Dat omvat ook je productschema op jouw productpagina’s en in jouw productfeeds.
Het gestructureerde gegevenstype ItemAvailability wordt gebruikt om aan te geven of een product InStock, OutofStock, Discontinued, LimitedAvailability is, en InStoreOnly, OnlineOnly beschikbaar is en zo meer.
- Evenementstatus. Evenementorganisatoren kunnen de markeringseigenschap eventStatus instellen op EventCancelled of EventPostponed op hun pagina’s. Google adviseert dat organisatoren de oorspronkelijke startdatum behouden totdat de nieuwe datum is bevestigd. Nadat je het evenement opnieuw gepland hebt, kun je de startDate en endDate bijwerken en het veld eventStatus markeren als eventRescheduled.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van bovenstaande checklist? Of ben je op zoek naar advies om deze periode ‘juist’ aan te pakken? Laat het ons weten. We helpen je graag!

De bron die voor het opzetten van deze checklist heeft gezorgd: Search Engine Land.