Naar welke statistieken kijk jij als je jouw advertenties beoordeelt in het Facebook advertentiebeheer? Kijk je enkel naar de doelstelling? Naar of jouw advertentie aankopen, leads of klikken oplevert? Of kijk je ook verder dan dat? Wil je écht een goed beeld krijgen van hoe jouw advertenties presteren, moet je wat meer Facebook statistieken bekijken. Lees in deze blog meer en beoordeel jouw ads voortaan op de juiste manier.
Krijg een duidelijker beeld van jouw Facebook/Instagram advertenties
Door enkel naar de ‘Resultaten’-kolom te kijken, denk je misschien snel te kunnen beoordelen of een advertentie wel of niet het gewenste resultaat oplevert. Je zet de advertenties uit die geen resultaten opleveren en klaar is kees. Easy as that.
Maar is dit wel zo handig? Als je weet hoeveel aankopen of leads je advertenties hebben gegenereerd, heb je inzicht in hoe succesvol de ads zijn in het vinden van klanten. Maar deze statistiek is niet de enige die je moet bijhouden. Je kunt naar nog veel meer statistieken kijken.
Aanvullende statistieken die je moet kennen om je ads te beoordelen
Naast de harde resultaten die een advertentie oplevert, wil je natuurlijk ook weten hoeveel interesse jouw advertenties genereren. Zo heb je een veel vollediger beeld van jouw klanten.
Daarom hierbij nog 3 interessante statistieken om te bekijken als je jouw advertenties beoordeelt:
- Bereik: het aantal unieke personen aan wie de advertenties zijn weergegeven.
- Kosten per resultaat: hoe kostenefficiënt zijn de gegenereerde aankopen of leads? Ligt dit wel op een gezond niveau? Of zijn de kosten per resultaat misschien wel veel te hoog? Dit kan ook een reden zijn om een advertentie te pauzeren of optimaliseren.
- Betrokkenheid: het aantal acties dat personen ondernemen als gevolg van je advertentie. Dit kunnen vind-ik-leuks of opmerkingen zijn, maar ook klikken. Hierbij kun je ook gelijk kijken naar de statistiek: klikken op links. Zie hieronder.
- Klikken op links en CPC: hoeveel klikken op links genereren jouw advertenties? En hoe duur zijn deze klikken per stuk? Genereert een advertentie heel veel goedkope klikken, maar zijn er nog geen aankopen of leads uitgekomen? Dan kun je ervoor kiezen om de advertentie toch nog even aan te laten staan. Of je onderzoekt of de advertentie wel goed aansluit op jouw landingspagina.
- Kwaliteitsscore: een score voor de verwachte kwaliteit van de advertentie. De kwaliteit wordt hierbij gemeten met behulp van feedback op je advertenties en de ervaring na het klikken. Hierbij wordt de advertentie vergeleken met advertenties die concurreren voor dezelfde doelgroep. Je weet hierdoor dus ook gelijk hoe je presteert ten opzichte van jouw concurrenten.
Aan de slag met meer statistieken dus!
Zo zie je maar weer: er kan veel meer achter een advertentie schuilen dan enkel de harde resultaten. Door meerdere statistieken te bekijken, krijg je een beter beeld van hoe je advertenties presteren en kun je het ook beter optimaliseren. Zo kun je mooi weer verder met de groei van jouw bedrijf!
Kun je jouw statistieken niet vinden? Dan helpt dit Facebook artikel jou verder.
Heb je hier vragen over? Of wil je hier graag hulp bij? Neem dan contact met ons op. We helpen onze klanten graag met social media marketing.
En ben je benieuwd naar andere veelgemaakte fouten binnen Facebook & Instagram campagnes? Lees dan deze blog.