3 Google aanbevelingen voor betere conversie van jouw Google Ads

12 oktober 2022
12 oktober 2022 Lisa Derks

3 Google aanbevelingen voor betere conversie van jouw Google Ads

Google aanbevelingen: fijn dat die bestaan. Eén van de voordelen van Google Partner zijn, is dat je dat je een account strateeg toegewezen krijgt. Deze persoon helpt je met uitdagingen binnen jouw account(s) en brengt je op de hoogte van de laatste Google updates. Wij hebben deze week weer een videocall met onze strateeg gehad en ze gaf ons weer veel interessante Google aanbevelingen. En die deel ik graag met jullie! In deze blog daarom 3 Google aanbevelingen om te implementeren zodat Google campagnes nóg beter presteren en de resultaten beter gemeten worden.

aanbevelingen vanuit Google

Google aanbeveling 1: Enhanced conversions

Enhanced conversions, ofwel Verbeterde conversies is een functie voor het bijhouden van conversies in Google Ads. Hiermee zijn nauwkeurige conversie metingen ook mogelijk wanneer cookies niet beschikbaar zijn. Dat betekent dat als iemand ervoor heeft gekozen de cookies niet te accepteren, je alsnog inzicht kunt verkrijgen in de conversies die die persoon heeft ‘uitgevoerd’.

Hoe werkt Verbeterde conversies dan? Aan de hand van conversie tags kunnen gehashte klantgegevens vastgelegd worden die adverteerder verzamelen op hun conversiepagina. Neem als voorbeeld e-mailadressen. Deze e-mailadressen worden vervolgens vergeleken met de bij Google ingelogde gegevens. Wanneer een klant een conversie op de website voltooid, ontvang je mogelijk first-party klantgegevens zoals een e-mailadres, naam, thuisadres en/of telefoonnummer. Deze gegevens kunnen worden vastgelegd in jouw tags voor het bijhouden van conversies. Deze worden vervolgens gehasht en in gehashte vorm naar Google worden verzonden.Tot slot worden deze gebruikt om jouw conversiemeting te verbeteren.

Afhankelijk van het type verbeterde conversies dat je gebruikt, worden de gehashte gegevens op verschillende manieren gebruikt om jouw meting te verbeteren.

Google aanbeveling 2: Customer Match List uploaden

Customer Match List uploaden, ofwel het uploaden van informatie van jouw klanten. Dit kan een naam zijn in combinatie met een e-mailadres of een telefoonnummer, maar ook een postcode of provincie. Wanneer je deze lijst upload binnen Google krijg je toegang tot 3 voordelen:

  • Je kunt jouw klanten nogmaals bereiken terwijl ze browsen op Google-sites zoals Google Zoeken, Youtube en Gmail door deze lijst te targeten.
  • Je kan de optimalisatie van je campagnes versterken voor automatisch bieden. Dit doe je door deze segmenten toe te voegen binnen de targeting.
  • Je kan nieuwe, potentiële klanten bereiken door vergelijkbare doelgroepen van de klantenlijst toe te voegen.

Google aanbeveling 3: Lost impressions in de gaten houden

Lost impressions, ofwel Verloren impressies. ‘Verloren vertoningspercentage voor Zoeken (positie)’ geeft een inschatting hoe vaak jouw advertentie niet werd weergegeven (op sites van Google) vanwege slechte advertentie kwaliteit.

Je kunt er dus vaak nog veel meer uithalen als je dit weet. Hoe controleer je dit?

  • Ga naar Campagnes → alle campagnes
  • Klik op Kolommen aanpassen
  • Selecteer Concurrentiestatistieken → ‘Percentage verloren vertoningen voor Zoeken (positie)

De advertentie kwaliteit (of rangschikking) bepaalt de positie van de advertentie en of de advertentie überhaupt wordt weergegeven. Het wordt berekend op basis van het bod, advertentie- en website kwaliteit, context van de zoekopdracht, advertentie rangschikking drempels en de verwachte impact van extensies en andere advertentie-indelingen.

Hoe verbeter je de verloren impressies dan? Hoe zorg je ervoor dat je meer vertoningen genereert?

  • De advertentie verbeteren. Check de aanbevelingen en voer deze (als ze relevant zijn) door, zoals afbeeldingextensies toevoegen of de teksten verbeteren. Vaak kun je door meer relevante zoekwoorden in de kopteksten te zetten al een hoop verbeteren. Klik op (het blauwe) items details weergeven en check de blauwe vinkjes.
  • De landingspagina zo relevant mogelijk maken. Waar adverteer je op? Wat staat er in je advertentie? Zorg dat het antwoord hiervan op de landingspagina staat.
  • Bied meer. Met een hoger bod kom je simpelweg ook vaak hoger in de zoekresultaten terecht.

Je kunt tot slot ook zien via ‘percentage verloren vertoningen voor Zoeken (budget) hoeveel vertoningen je verliest door je budget.

Wel goed om te weten: de gegevens over het vertoningspercentage worden dagelijks bijgewerkt.

Aan de slag met de Google aanbevelingen: verbeterde conversies, klantenlijsten en verloren impressies!

Weet je nu eigenlijk nog niet zo goed wat te doen? Zeggen deze Google aanbevelingen je niet zoveel? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder! Daarnaast kun je op deze pagina al onze services en prijslijst downloaden. Wie weet zijn we een match!

, , , , , , , , ,