Alle 5 Google Campagnetypen op een rijtje

14 juli 2021
14 juli 2021 Ines Ortet

Alle 5 Google Campagnetypen op een rijtje

Het adverteren via Google Ads begint bij het opstellen van jouw marketingdoel. Wil jij meer zichtbaarheid, conversies of juist gebruikers beïnvloeden in hun klanttraject? Via Google Ads kun je verschillende campagnes opzetten die ieder in te zetten zijn voor een ander doel. In deze blog leg ik uit welke soorten Google Ads campagnes er zijn en hoe deze kunnen worden ingezet om jouw marketingdoelen te behalen.

Binnen Google Ads kun je als adverteerder kiezen tussen 5 verschillende typen campagnes: (1) Google Zoeken, (2) Google Shopping, (3) Google Display, (4) Google Video, (5) Google Universele app. Elke campagnetype binnen Google Ads kan worden ingezet om een ander bedrijfsdoel te bereiken. Daarnaast kunnen verschillende campagnes ook tegelijkertijd worden ingezet, om verschillende bedrijfsdoelen te behalen.

Ik zal ze een voor een met jou doornemen.

1. Google Zoeknetwerk Campagne

Wanneer je kiest voor een Google zoeknetwerk campagne kun jij zoekadvertenties inzetten binnen het zoeknetwerk van Google. Als adverteer bepaal jij de relevante zoekwoorden en  vervolgens toont Google jouw advertentie aan gebruikers die actief op zoek zijn naar dat zoekwoord. Zo kun jij dus adverteren op een specifiek product of dienst dat jij aanbiedt. Daarnaast kun jij ook advertenties inzetten die gericht zijn op jouw bedrijfsnaam en dus altijd verschijnen wanneer een gebruiker binnen het zoeknetwerk op jouw naam zoekt. Zie hieronder een voorbeeld:

Een Google Zoeknetwerk campagne is ideaal voor jouw bedrijf wanneer jij:

  • Gebruikers wil bereiken die actief op zoek zijn naar jouw product of dienst.
  • Gebruikers wil beïnvloeden in hun overweging tussen verschillende bedrijven.
  • Zichtbaar wil zijn naast andere bedrijven in het zoeknetwerk die dezelfde producten of diensten aanbieden.

2. Google Shopping Campagne

Met een Google Shopping campagne kun jij advertenties inzetten die jou de mogelijkheid bieden om snel en gemakkelijk jouw winkelvoorraad/online voorraad te promoten. Ze worden weergegeven binnen het Google-zoeknetwerk, wanneer een potentiële klant zoekt naar jouw product/dienst. Dit ziet er zo uit:

Daarnaast worden ze ook getoond op websites waar bestaande en potentiële klanten jouw merk kunnen ontdekken. Dit ziet eruit als volgt:

Google shopping campagnes bieden adverteerders de mogelijkheid om afbeelding, prijsinformatie en de voorraadstatus te communiceren in hun advertenties. Dit is erg waardevol, omdat dit consumenten al voordat ze op jouw advertentie klikken een duidelijk beeld geeft van jouw aanbod. Hierdoor is de kans ook groter dat wanneer een gebruiker op de advertentie klikt, hij/zij een gewenste actie uitvoert.

Een Google Shopping campagne is ideaal voor jouw bedrijf wanneer jij:

  • Een retailer bent die de voorraad van een online winkel wil promoten.
  • Beter gekwalificeerde leads wilt.

3. Google Display Campagne

Met een Google Display campagne kun jij met jouw advertenties zowel potentiële klanten als huidige klanten bereiken terwijl zij websites bezoeken, een YouTube-video afspelen, hun Gmail-account checken of apps gebruiken. Display advertenties bestaan in tegenstelling tot zoekadvertenties niet alleen uit tekst, maar bevatten ook een foto of video. Zie hieronder een voorbeeld:

Het Google Display Network is ideaal voor jouw bedrijf wanneer jij:

  • Naamsbekendheid wil opbouwen.
  • Productoverweging wil beïnvloeden.
  • Top of mind wil blijven omdat jouw product/dienst een langere koopcyclus heeft.
  • Potentiële klanten wilt bereiken die jouw website hebben gezocht maar niet de gewenste actie hebben uitgevoerd (remarketing).

4. Google Videocampagne

Met een Google-videocampagne kun je videoadvertenties weergeven op YouTube en in het Google Display Netwerk. Dit kan zowel afzonderlijk (zie afbeelding 1) als in een andere video. Een videoadvertentie staat erom bekend als een zeer geschikt middel om de aandacht van een gebruiker te trekken en een boodschap over te brengen.

Wanneer je kiest voor een videoadvertentie, betaal je alleen wanneer iemand jouw advertentie tot het einde kijkt of erop klikt.

Een Google Videocampagne is ideaal voor jouw bedrijf wanneer jij:

  • Een doelgroep wil bereiken die veel video content consumeert.
  • Een krachtige boodschap wil overbrengen door middel van video.
  • Zoveel mogelijk betrokkenheid wil.

5. Google Universele app-campagne

App-campagnes zijn speciaal ontworpen om bedrijven en instanties een makkelijke en geautomatiseerde manier te bieden om hun app te promoten. App-campagnes zijn er op gericht om app-downloads te verhogen en in-app conversies te stimuleren. Een  advertentie binnen een app-campagne ziet eruit als volgt:

Het voordeel van een app-campagne is dat je als adverteerder geen advertenties hoeft te ontwerpen. Google creëert en test, met de door jou opgegeven tekst en informatie, zelf met verschillende combinaties en geeft de best presterende advertenties automatisch weer.

Een Google Universele app-campagne is ideaal voor jouw bedrijf wanneer jij:

  • Net een app hebt gelanceerd en deze wil promoten.
  • Het aantal downloads van jouw app wil verhogen.
  • Het aantal conversies binnen jouw app wil stimuleren/verhogen.

Heb jij door deze blog een duidelijk beeld gekregen van welke Google campagnetype(n) voor jou geschikt is/zijn, maar kun je er niet zelf mee aan de slag? WEBSTRIJD helpt jou graag met het opzetten van jouw Google ads campagnes. Bekijk nu onze diensten of neem contact met ons op.