Optimalisatie van campagnebudget van Facebook: yes or no?!

15 november 2020
15 november 2020 Lisa Derks

Optimalisatie van campagnebudget van Facebook: yes or no?!

Alle online marketeers zullen er inmiddels wel bekend mee zijn: campagne budget optimalisatie binnen Facebook campagnes. Je laat Facebook hier zelf zijn werk doen om jouw budget te verdelen aan de advertentiesets voor de beste resultaten. Wat zijn de voor- en nadelen van optimalisatie van campagnebudget? In deze blog leg ik je hier alles over uit en geef ik antwoord op de vraag in de titel.

Campagnebudgetoptimalisatie

Alle bedrijven willen hun advertentiebudget natuurlijk zo efficiënt mogelijk inzetten. Hiervoor heeft Facebook een tijdje terug de optie ‘Optimalisatie van campagnebudget’ geïntroduceerd.

Wat is ‘optimalisatie van campagnebudget’?

Met behulp van campagnebudgetoptimalisatie stellen adverteeerders één campagnebudget in voor de gehele campagne. Hierbij laat je Facebook zelf het budget optimaliseren voor het beste resultaat. Er wordt meer budget toebedeeld aan de best presterende advertentiesets. Hieronder vind je een afbeelding van Facebook waarin het wordt verduidelijkt. 

optimalisatie van campagnebudget

Voordelen van optimalisatie van campagnebudget

Optimalisatie van het campagnebudget is beschikbaar voor elk campagnedoel en is het meest geschikt voor campagnes met meerdere advertentiesets. Wat zijn de voordelen van deze functie?

  • De best presterende doelgroepen krijgen meer geld toebedeeld waardoor de totale waarde van de campagne wordt gemaximaliseerd.
  • Het Facebook algoritme ontvangt sneller en meer data waardoor het platform sneller kan leren.
  • De kosten per resultaat wordt verlaagd en het rendement op advertentie-uitgaven verhoogd.
  • Bespaart adverteerders ook tijd doordat het niet meer nodig is om budgetten handmatig tussen advertentiesets te verschuiven.

Nadelen van optimalisatie van campagnebudget

Naast de vele voordelen heeft deze budget-instelling ook twee nadelen, namelijk: 

  • Verdeling van de budgetten hangt af van je doelgroepgrootte. Een look-a-like doelgroep is vaak veel groter dan de een eerdere websitebezoekers doelgroep. Hoewel de eerdere websitebezoekers waarschijnlijk een stuk relevanter zijn, krijgt de look-a-like doelgroep meer budget toebedeeld.
  • De campagnedoelstelling wordt soms overruled door engagement. Ook al heb je als doel aankopen, kan Facebooks algoritme toch kiezen voor de advertentieset die het meeste betrokkenheid vertoont.

Optimalisatie van campagnebudget: yes or no?

De nadelen wegen niet af tegen de voordelen. Wat ons betreft is campagnebudgetoptimalisatie een dikke yes: de campagne levert als het goed is betere resultaten op en je bespaart zelf tijd. Daarbij kun je tegen nadeel nummer 1 tegenwoordig wat doen: de instelling minimale en maximale bestedingslimiet van de advertentieset. Hierbij kun je voor de kleinere doelgroepen een minimaal dagbudget kiezen en bij grotere doelgroepen eventueel een maximaal dagbudget. Zo kun je het campagnebudget toch nog een beetje beïnvloeden. Natuurlijk heeft het geen zin om deze optie binnen alle advertentiesets toe te voegen, gezien Facebook dan nog maar weinig ruimte heeft om te optimaliseren. Ofwel, pas deze optie niet overal toe!

Hulp nodig bij Facebook adverteren?

Is dit voor jou allemaal net een stapje te ver en besteed je het liever uit? Dan staat WEBSTRIJD voor je klaar! Wij helpen je graag met Facebook / Instagram adverteren. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden. 

, , , , ,