Hoe haal ik meer resultaat uit mijn advertenties?

27 augustus 2020 Iselle van Ginkel

Hoe haal ik meer resultaat uit mijn advertenties?

Allereerst goed dat je begonnen bent met adverteren. Het is een manier om snel aan groei te komen, mits je het goed inricht natuurlijk. 

Belangrijk is om even een stap terug te doen voordat we het gaan hebben over adverteren. Het is namelijk super belangrijk dat de basis van de website goed staat voordat je begint bent adverteren. Check dit daarom goed en vraag ook feedback aan andere mensen. Denk hierbij aan vragen zoals:

  • Hoe snel laadt de website?
  • Hoe gebruiksvriendelijk is het bestelproces?
  • Hoe werkt de website op mobiel? Is alles nog goed leesbaar?
  • Wanneer er nieuwe mensen landen op de homepage van jouw website is het dan binnen enkele seconden duidelijk wat ze hier kunnen vinden?
  • Is er genoeg productinformatie beschikbaar?

Okay! Nu is je website klaar om te starten met adverteren! Om het overzichtelijk te houden maken we gebruik van het see-think-do-care model (er zijn nog heel veel andere modellen maar het komt vaak op hetzelfde neer).

Seethinkdocaremodel

See-fase

In de see-fase kennen klanten jou nog niet. Dit wordt vaak vergeten. Stel je daarom eerst even voor. In een sales gesprek vraag je ook niet direct of diegene iets wilt kopen. Geef in je advertentie dus een korte introductie van wie je bent, bijvoorbeeld: de online supermarkt voor iedereen die van goed eten houdt of milieuvriendelijke shampoo zonder plastic verpakkingen. Mensen onthouden 10% van wat zij horen, 20% van wat zij lezen en 80% van wat zij zien! Wil je dat jouw boodschap blijft hangen bij de klant? Dan kun je dit het beste vormgeven in een korte film. Hierbij leg je in 20-25 sec. uit wie je bent en wat je biedt. 

Doel: bereik onder de juiste doelgroep.

Think-fase 

Wanneer men kennis heeft gemaakt met jouw bedrijf, is het goed om te vertellen waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij een concurrent. De consument bevindt zich nu namelijk in de think-fase en gaat meerdere opties met elkaar vergelijken. Toon degene met verhoogde interesse in jouw bedrijf (die bijvoorbeeld de video voor 100% hebben uitgekeken) een advertentie met de unique selling points van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: we leveren door heel Nederland, voor 23.00 besteld, morgen thuis, onze producten zijn 100% recyclebaar. 

Doel: website bezoekers.

Do-fase

In de do-fase wil je de klant over laten gaan tot een boeking, aankoop, reserveren of een door jou ingestelde conversie. De bezoekers zijn immers al op de website geweest in de think-fase dus je kunt een campagne opzetten die zich richt op websitebezoekers. Wanneer je een e-commerce website hebt zou je een advertentie kunnen laten zien van de producten die de websitebezoeker eerder heeft bekeken. Heb je geen e-commerce website dan kun je een advertentie tonen om bijvoorbeeld een reservering te maken en tijdelijk een korting te ontvangen of iets extra’s wanneer je nu boekt.

Doel: bezoekers over te laten gaan op een aankoop, reservering, boeking etc.

Care-fase

Vergeet niet: het is een stuk eenvoudiger om eerdere klanten te activeren dan om nieuwe klanten te vinden (er vanuit gaande dat zij een goede ervaring hebben met jouw bedrijf). Zorg ervoor dat jouw trouwe klanten een privilege behandeling krijgen. Hoe kun je dit doen? 

  • Breng ze als eerste op de hoogte van aanbiedingen
  • Bedenk iets unieks om de klant te bedanken
  • Stuur de klant een cadeautje als die jarig is
  • Winactie onder vaste klanten

Extra tips: 

  • Zorg dat je zichtbaar bent op meerdere kanalen, dit versterkt elkaar. 
  • Leg je erbij neer dan niet alle campagnes direct een succes zijn. Online marketing is testen, bijsturen en weer testen.
  • Wissel vaak van content. Mensen zien zoveel content op een dag, zorg daarom regelmatig voor vernieuwing.
  • Geef een campagne even de tijd om op gang te komen (minimaal een week).

Heel veel succes met het adverteren en mocht je vragen hebben, dan weet je ons te vinden

 

, , , , ,