Het TikTok-algoritme kan mysterieus lijken, vooral als je nieuw bent op het platform. Gelukkig zijn er net als op Instagram factoren die van invloed zijn op hoe goed je video’s presteren. Van de hashtags die je gebruikt tot het moment dat je een bericht plaatst, en zelfs je muziekkeuze: ze kunnen allemaal het TikTok-algoritme beïnvloeden.
In deze blog delen we alles wat we weten over het TikTok-algoritme en hoe je het in je voordeel kunt gebruiken.
Wat is TikTok
TikTok is een nieuwe social media-app, overgewaaid uit China, waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en vervolgens ook gedeeld kunnen worden. De video’s hebben meestal een lengte van 3 tot 15 seconden. Er kunnen echter ook video’s in loops van maximaal 60 seconden worden gemaakt.
TikToks doelgroep is (nu nog) jong. De app wordt nu nog het meest gebruikt door 10-12 jarigen. Over het algemeen is 80% van de TikTok gebruikers onder de 18 jaar. Het wordt daarnaast ook steeds populairder onder de oudere doelgroepen.
Hoe werkt het TikTok-algoritme?
In tegenstelling tot Instagram – waar ze openlijk uitleggen hoe je feed wordt gerangschikt – wordt de werking van het TikTok-algoritme grotendeels geheim gehouden door TikTok zelf. Dat weerhoudt mensen er echter niet van om dit te onderzoeken. Van journalisten tot TikTok-gebruikers die theorieën bedenken, er wordt veel gesproken over hoe het TikTok-algoritme eigenlijk werkt.
Wat we al weten, is dat het TikTok-algoritme wordt beïnvloed door veel verschillende factoren, en hoewel er geen snelle oplossing is om het algoritme te hacken, zijn er zeker dingen die je kunt doen om het bereik en de betrokkenheid te verbeteren.
De geheimen van het TikTok-algoritme
Zodra je een TikTok-profiel hebt ingesteld, wordt je feed-ervaring onderverdeeld in twee categorieën: de ‘Voor jou’-pagina en ‘Volgend’. Het tabblad ‘Volgend’ richt zich op wie je momenteel volgt. De Voor jou-pagina wordt beschouwd als de heilige graal op het platform in termen van vindbaarheid en viraliteit, vergelijkbaar met hoe de Explore-pagina van Instagram werkt.
TikTok’s Voor jou pagina is verantwoordelijk voor het voeden van die eindeloze stroom van content – wat leidt tot serieus verslavend scrollen en één van de vele redenen waarom gebruikers steeds weer terugkomen voor meer.
Met een gemiddelde dagelijkse kijktijd van 52 minuten doet het TikTok-algoritme duidelijk iets goed! En hoewel niemand kan zeggen hoe je op de Voor jou-pagina viral gaat op TikTok, wordt er vaak over gesproken dat het een “heilige graal” is als je erop belandt als videomaker.
In plaats van het aan het toeval en veel geluk over te laten, zijn er tal van variabelen die TikTok gebruikt om te filteren en te kiezen wat er op de Voor jou-pagina’s van gebruikers gebeurt, waaronder hashtags, muziekkeuzes, timing en meer. In het volgende deel lees je meer over de 5 factoren die het TikTok algoritme beïnvloeden.
De 5 belangrijkste factoren voor het TikTok-algoritme
Om je te helpen de beste content te maken en die variabelen te gebruiken om meer aandacht te krijgen voor de TikTok-feed, gaan we in op de top 5 factoren die het TikTok-algoritme beïnvloeden!
Van je hashtag-strategie tot het kiezen van trending liedjes en geluiden, hieronder lees je meer om het TikTok-algoritme te hacken.
# 1 TikTok-algoritme: hashtags
Zoals we hierboven al zeiden, is de Voor jou-pagina waar TikTok gebruikers willen landen om de TikTok-loterij te bereiken. Het is nog steeds relatief mysterieus om precies te weten welke hashtag het beste is in termen van het optimaliseren van je content voor de Voor jou-pagina. Vice benadrukt dat als berichten ten minste één van deze #fyp-, #foryou- of #foryoupage-hashtags bevatten in hun captions, hun berichten eerder op meer Voor jou-pagina’s verschijnen.
Samen met de #FYP-tactiek hebben we gezien dat mensen van de trending hashtag-functie gebruikmaken. Door op het tabblad Ontdekken te tikken, kun je trending hashtags vinden en ze uittypen als je de prestaties van een hashtag wilt controleren.
Geen idee hoe je ziet wat trending is? Zoek dan naar de vuurpictogrammen naast de hashtags en denk erover na om die hashtag in je caption op te nemen, mits de inhoud overeenkomt natuurlijk. Vind dus altijd herkenbare hashtags die mensen zullen helpen je content te ontdekken en het TikTok-algoritme te laten weten waar je video en je profiel over gaan.
# 2 TikTok-algoritme: TikTok-onderschriften
In tegenstelling tot de trend van lange bijschriften op Instagram en Facebook, is TikTok niet het platform om een essay te delen. Het ideale bijschrift voor TikTok moet kort zijn, hashtags bevatten die betrekking hebben op de inhoud en verteerbaar (en complementair) zijn voor de inhoud die je deelt. TikTok is een mobiel-eerste videoplatform, dus als je een korte en snelle omschrijving maakt, krijg je vaak betere resultaten.
# 3 TikTok-algoritme: trending liedjes en geluiden
Net als hashtags spelen TikTok’s muziek en geluiden een grote rol in de vindbaarheid van je content. Het goede nieuws is dat het op het juiste moment gebruiken van een trending nummer een snelle hobbel in likes en views kan betekenen.
Om nieuwe, trending en populaire geluiden op TikTok te vinden, kun je naar de video-editor van TikTok gaan.
- Druk op het plusteken onderaan het scherm.
- Tik bovenaan het scherm op ‘Geluiden’.
- Nu kun je plezier hebben en scrollen door wat trending is!
Een van de best bewaarde geheimen van de TikTok-app is verborgen op het tabblad Analytics van TikTok Pro-accounts. Scrol onder het tabblad Volgers naar beneden om de beste geluiden te vinden waar je publiek de afgelopen 7 dagen naar heeft geluisterd, waardoor het een shortlist is van muziek die je zou kunnen gebruiken voor je volgende video!
# 4 TikTok-algoritme: wanneer je doelgroep het meest actief is
Het plaatsen van content wanneer je publiek het meest actief is, is een zekere manier om je content te laten zien. En dankzij TikTok’s Pro-accounts kun je profiteren van een aantal sappige publieksanalyses.
TikTok geeft je een heleboel nuttige informatie om je te helpen een beter begrip te krijgen van je persoonlijke beste tijd om te posten. Weten wanneer je publiek live is, is een goed startpunt.
Voorlopig kunnen we aannemen dat zelfs als video’s langzaam likes, reacties en views krijgen, het TikTok-algoritme je video alsnog naar de Voor jou-pagina kan pushen, zelfs als het geen gloednieuwe video is. Het is dus de moeite waard om te wachten en je video weken en zelfs maanden na het posten in de gaten te houden.
# 5 TikTok-algoritme: video-inhoud en bewerking
Als je met je video inspeelt op het perfecte muzieknummer, de ideale bijschrift en de timing van je bericht, maar geen sterk videoconcept hebt, gaat je video dan nog steeds goed? Dit is misschien wel de grootste vraag binnen het TikTok-algoritme. Als je eenmaal een goed videoconcept hebt, is het dus de moeite waard om wat tijd te besteden aan het bewerken van je TikTok-video om het formaat nog aantrekkelijker te maken voor kijkers.
Aan de slag met TikTok
Nu je een idee hebt van hoe het TikTok algoritme werkt, kun je zelf nog actiever aan de slag met TikTok. Mocht je nog vragen hebben over TikTok of als je TikTok in wilt zetten voor je bedrijf, horen wij dat graag!