Social in 2020: 8 trends die je in de gaten moet houden!

28 januari 2020
28 januari 2020 WEBSTRIJD

Social in 2020: 8 trends die je in de gaten moet houden!

Aan het begin van ieder jaar wordt er weer flink gespeculeerd wat de social media kanalen ons dat jaar gaan brengen. Achteraf blijkt vaak dat het zich net iets anders heeft uitgepakt. Er zijn trends bij gekomen of features worden doorgeschoven naar het volgende jaar. Om dit zo accuraat mogelijk te maken, hebben wij tientallen voorspellingen naast elkaar gelegd en de belangrijkste en meest interessante trends voor jou genoteerd in deze blog. Dit zijn de kanalen en ontwikkelingen die jij zeker in de gaten moet blijven houden dit jaar!

Social media trends in 2019

Maar eerst: welke belangrijke ontwikkelingen hebben zich voorgedaan in 2019? Ook niet onbelangrijk. Hier een aantal interessante trends op social media gebied die zijn uitgekomen in 2019:

  1. Meer focus naar e-commerce
    Social media wordt steeds vaker gebruikt voor e-commerce

  2. Stories zijn de nieuwe maatstaf
    Stories zijn voor de gebruikers veel belangrijker geworden

  3. Groei Facebook geremd in 2019 door angst
    Door GDPR en andere schandalen is de groei van Facebook afgenomen

  4. Social wordt een meer afgesloten kanaal
    Kleinere groepen binnen Facebook zijn de basis gaan vormen

  5. Commercialisatie van direct messaging
    Facebook Messenger is hier een goed voorbeeld van

Social media trends in 2020

Genoeg over 2019. Dan nu de hamvraag waar ieder op zit te wachten: welke trends gaan ons domineren in 2020 binnen social media? Zoals eerder aangegeven: hier zijn de meningen over verdeeld. Toch komen er verschillende trends in ieder overzicht terug. Deze hebben wij voor jou genoteerd!

  1. Opkomst van TikTok
    TikTok is een video sharing app vanuit China en daarmee het eerste platform vanuit China die over de gehele wereld populair is geworden. En snel ook! Momenteel zijn er in NL en BE al 4,5 miljoen actieve gebruikers onder de jongeren. Het idee is simpel: gebruikers uploaden filmpjes van zichzelf waarin ze iets grappigs doen of bijvoorbeeld playbacken. Dit allemaal moet binnen 15 seconden. De filmpjes kunnen ze bewerken en/of aanvullen met liedjes en geluidseffecten. Door de (nog steeds) groeiende populariteit zou het ons niks verbazen als we binnenkort ook op dit platform kunnen adverteren!

  2. Focus op creatieve content
    Waar we ons eerder met name focusten op conversie en prestatie, ligt nu de uitdaging en focus meer op het creëren van creatieve content. Door de grote hoeveelheid advertenties is het nu belangrijker dan ooit om origineel voor de dag te komen. Door deze ontwikkeling zal er waarschijnlijk ook sprake zijn van een toename in de vraag naar design / creatieve bureau’s.

  3. Focus van bedrijven ook naar stories
    Door de toegenomen focus van gebruikers in stories (boven feed overzichten), verschuift de focus van bedrijven ook steeds meer naar Stories. Dit betekent dat het creëren van mooie afbeeldingen belangrijker is dan ooit. Je kunt gebruikers niet meer overhalen met grappige lange verhalen; nee jouw beeld moet eruit gaan springen!

  4. Social media <> gaming
    Social media, gaming en e-commerce gaan elkaar ook vinden. Zeer recent werd bijvoorbeeld bekend dat Snapchat het ‘in-game’ aankopen voor het eerst heeft gefaciliteerd voor Adidas. Dit noemen we dan ook wel weer het next level e-commerce.

  5. Grote influencers staan onder druk
    Veel influencers zijn tegenwoordig zo groot geworden, dat je het verschil tussen een celebrity van TV of Instagram niet meer ziet. Hierdoor zijn de prijzen van deze Influencers, zoals een Lizzy vd Ligt ook enorm gestegen. Onbetaalbaar voor de kleinere bedrijven. Ook kregen de bekende influencer door een aflevering van Rambam afgelopen jaar een flinke dreun in hun geloofwaardigheid. Hierdoor ligt de focus nu vaker op het ‘inhuren’ van meerdere kleinere influencers dan één Big Fish. Oftewel, de Lizzy’s van deze wereld zullen dit in de gaten moeten houden om interessant gevonden te blijven.

  6. Augmented Reality gaat mainstream
    En nu echt… De roddels rondom AR vinden al een aantal jaren plaats, maar 2020 schijnt hier echt het jaar voor te worden (pin ons er niet op vast!). Instagram heeft zelfs onlangs al een AR shopping oplossing gelanceerd. Dit is nu nog beperkt beschikbaar en in bèta vorm, maar dit is alweer een stapje verder dan voorheen. Wij houden het in ieder geval goed in de gaten!

  7. Lokalisering van content en campagnes
    Naast super creatief voor de dag te komen, is het ook steeds belangrijker dat jouw creatieve content super goed aansluit op de gebruiker. Wij hoeven geen advertentie te zien van kleding die we vervolgens alleen in Limburg kunnen kopen. Ofwel, de context van advertenties zijn cruciaal waardoor de lokalisering hiervan vrijwel op nummer 1 komt te staan.

  8. Last but definitely not least: WhatsApp krijgt in 2020 advertenties
    Ja hoor, daar zijn ze dan: de WhatsApp Ads. Gelukkig gaan ze je niet helemaal gek maken tijdens het appen en zijn de advertenties straks alleen te zien in de status-sectie van je app. Ook hier spelen de Stories dus weer een belangrijke rol. Tussen jouw chatgesprekken zal er, voorlopig, nog niets te zien zijn.

Er zullen ongetwijfeld nog veel andere features ontwikkeld en beschikbaar worden in 2020. Geen zorgen, wij zullen je hiervoor goed blijven informeren! Houd hiervoor onze blog pagina en social media kanalen in de gaten.

Heb je nog vragen hierover? Laat het ons dan ook weten!

, , , , , , , , ,